НАЙ-НОВИ
Правя милиони благодарение на жена...
Конър Макгрегър говори за жена си Дий Девлин: "Бяхме...
Стив Джобс разкрива коя е тайната, която разделя вършителите от мечтателите
02.01.2024 11:36 | Видян 402 пъти
Стив Джобс може вече да не е с нас, но съоснователят на Apple продължава да оказва трайно влияние, което ще продължи за поколения. В класическо интервю от 1994 г. Джобс илюстрира един необичаен навик, който се среща у най-успешните хора:
Повечето хора никога не вдигат телефона и не се обаждат. Повечето хора никога не питат и не задават въпроси и това е, което отличава хората, които правят неща, от хората, които просто мечтаят за тях.
Джобс обяснява в интервюто, че на 12-годишна възраст е събрал смелостта да се обади не на кой друг, а на Бил Хюлет, съоснователят на Hewlett-Packard. Въпросът? „Искам да създам честотен брояч и се чудех дали имате някакви резервни части, които бих могъл да взема“, казва Джобс. Развеселен от дързостта на момчето от другия край на линията, Хюлет се засмижа и дава на Джобс резервните части. О да, и лятна работа в HP. Джобс каза: „Бях в рая“.
Направете запитването
Това единствено телефонно обаждане повлиява на живота на Джобс и го учи на един от най-великите уроци в неговата блестяща кариера: Бъдете готови да попитате за нещо, което искате.
В толкова много бизнеси днес страхът пречи на хората да бъдат отворени да искат това, което искат, и да търсят помощ от своите шефове, връстници и колеги. Според изследване, публикувано в Harvard Business Review, 75 до 90 процента от цялата помощ, която хората си оказват на работа, започва с отправяне на молба.
Много хора обаче се въздържат да поискат това, от което се нуждаят, тъй като техните мениджъри и ръководители не насърчават или не засилват това поведение. Следователно нищо не се случва през повечето време.
Въпросът е дали вашата среда насърчава свободата и безопасността на служителите да правят това - да поискат помощ? Една полезна идея за работното място, която да представите на вашия екип, е това, което се нарича реципрочен пръстен.
Въведете пръстена на реципрочност
Пионерите на социалната наука Уейн и Черил Бейкър представиха концепцията. По-късно е адаптиран от организационния психолог Адам Грант като част от работата му върху щедростта, както е документирано в неговата брилянтна книга „Давай и вземай“. Ето концепцията в опростени термини: аз помагам на теб и ти помагаш на някой друг и може би този човек ще се окаже, че ще помогне на мен (или на някой друг) някога в бъдеще. Този цикъл прави искането и предлагането на помощ лесно и ефективно.
За да бъде реципрочността практична и ориентирана към резултатите, подходът е участниците да се събират в групи и да споделят своите искания един с друг. Исканията трябва да са нещо важно, което човек не може да получи или постигне сам - например ключов контакт със специфично умение, за да помогне с предстоящ проект или задача. След това участниците правят принос, като намират решение, използват знанията си, предлагат ресурси и идеи или ги свързват с ключов контакт.
Семейство Бейкър, заедно с Грант, създадоха технологична платформа, наречена Givitas, за да улеснят кръга на реципрочност във всяка организация и да го интегрират в практиката на хората на компанията.
Пръстенът на реципрочността променя начина, по който виждаме помощта и разрешаването на проблеми. Изследването установи, че когато реципрочността е широко разпространена в организациите, тя изгражда общност, подобрява производителността, насърчава ученето и изгражда климат на доверие. И започва със задаването на въпроси.
Когато най-успешните хора искат нещо, те са готови да го поискат. Ако един 12-годишен Стив Джобс е могъл да го направи, можете и вие.
свързани новини
коментари
- коментари
- напиши коментар
- изпрати на приятел
- гласувай
Няма коментари към тази новина !