профили

Иван Андонов (03.05.1934-29.12.2011г.)

Иван Андонов (03.05.1934-29.12.2011г.)

Рождена дата: 03.05.1934
Пол: Мъж

Кой мъж може да откаже любов на Невена Коканова в най-красивите й години? Нейният партньор в два култови филма като „Инспекторът и нощта” и „Отклонение” Иван Андонов. Един от първите секс символи на българското кино става супер звезда още с втората си роля – в гениалния епос „На малкия остров” на Рангел Вълчанов по сценарий на Валери Петров в далечната 1958 г. И Невена не е единствената, на която отказва. Съгражданката му от Пловдив Цветана Манева – цял кандидат-член на Цк на БКП също се опитва да свали хубавеца на снимачната площадка. И също удря на камък. Както и холандската красавица Кокс Хадема, с която играят в международната продукция „Еоломея”.

В списъка на отрязаните е и гранд дамата на полското кино Беата Тишкевич. Андонов отказва роман на колежката – нещо, което големият му съперник Стефан Данаилов дори не си помисля, когато му се предлага от своя страна конкурентката й Барбара Брилска, която завърта роман с българския артист на снимачната площадка. Андонов и Данаилов иначе са съперници за сърцето на Невена Коканова във фантастичния филм на Рангел Вълчанов „Инспекторът и нощта”, с която започнахме епизода. И победата на екрана е за Андонов.
Дали заради лесното превземане на жените и успеха с ролите, той решава да комбинира актьорството с режисура, а след време и изобщо да остави на заден план играта заради работата зад камера. Случаят му е уникален, защото има 27 филма като актьор и 25 като режисьор. Второто число е наистина внушително и

има броени, ако изобщо има, световни аналози

При това не е просто плодовит. Филмите му са класика. Пък на всичкото отгоре в най-различни жанрове. В „Самодивско хоро” Андонов, който съчетава професиите си с художническата и рисува безспир, сякаш разказва своята история на неразбран творец. Филмът е на моменти смешна социална драма със сатира на еснафщината на соца. „Дами канят” си е чиста комедия, в която той взема Стефан Данаилов и го обгражда с всички красавици на българското кино, с някои от които самият Андонов си е имал вземане – даване. Те  са от различни поколения – от „старатагвардия” в лицето на Йорданка Кузманова, Илка Зафирова, Невена и Цеца, през Мариана Димитрова и Мария Статулова от средната генерация, та до младата тогава Боряна Пунчева. И „мама Надя” Тодорова за капак и като гротеска на красавиците.

Даже от тъп пиар на МВР Иван прави  шедьовър

Дават му да създаде трилогия, в която да възвеличае невероятните детективски способности на Народната милиция. Той ангажира за ядро като разследващи офицери Любен Чаталов, Стефан Мавродиев и отново Цветана Манева, а във всяка история добавя други звезди за цвят. Повечето хора днес са забравили „Наследницата” и „Бронзовият ключ”. Но „Опасен чар” превръща режисьора и неговия главен актьор Тодор Колев в „заслужили” артисти. При излъчването на 100-те най-добри български филма в класацията на БНТ тази година, комедията направи втори рейтинг, макар в крайното класиране да остана за малко извън тройката.   
Серията му от 1980-84 г., когато изстрелва няколко силни заглавия, се повтаря през 1988-89 година, когато следват нови супер популярни до днес продукции. Първо идва бунтарският „Вчера”, който ражда цяло поколение звезди – трима от които и с международна кариера: Христо Шопов, Георги Русев и София Кузева, и е тотален боксофис хит. В годината на промяната пък се ражда „Адио, Рио”, където пророчески и с много хумор Андонов прогнозира бягството на интелигентните българи от нашата татковина.
Даже идването на демокрацията и изпадането на киноиндустрията ни в кома не го спира. Той е вероятно единственият човек, който за първото и най-бедно десетилетие от смяната на системата прави цели 5 филма. Те не са на нивото на предишните му супер успешни хитове. Но пък стават много коментирани и дори успяват да лансират нови звезди.
Достатъчен пример е дори само телевизионният сериал „Дунав мост”, заради чиято централна двойка на екрана Чочо Попйорданов и Йоана Буковска цяла България залепва пред екрана. Когато се разбира, че между девственицата и плейбоя е избухнала любов след сцена на изнасилване пред камерите, слабият филм придобива култов статус.

Музата Люба Маричкова и музиката на Кирил Маричков

са сред причините за популярността на „Вчера” и „Дунав мост”. Старата софийска фамилия, която приема Иван Андонов за заврян зет, крепи някогашния левент в годините, когато той вече не е първа младост.  Съпругата му е до него до последния му дъх два дни преди новата 2012 г., когато той предава Богу дух след лечение в истанбулска клиника, където не успяват да го спасят от рак.

Тяхната любов е легендарна в артистичните среди. А по време на соца, когато нравите са повече от пуритански, е повече от скандална. Защото, за да бъде с Люба Маричкова, Иван Андонов е принуден да води двойнствен живот – с нея и със съпругата си – известната актриса Леда Тасева. Която в крайна сметка е принуден да зареже. Апропо, тя също е „заслужила артистка”. С какво точно е заслужила – четете в следващия епизод от сериала в утрешния брой на „Всеки ден”.



отпечатай новината

Новини

Няма новини, свързани с този профил.

галерия

Няма снимки, свързани с този профил.

Няма коментари към този профил !