Електромобилите заемат незначителна част от паркоместата в София – премахването им няма да реши проблема: Данните

Свързани новини

10.11.2025 13:40

Електромобилите заемат незначителна част от паркоместата в София – премахването им няма да реши проблема: Данните

Видян 565 пъти | Коментари 0
Гласували 1 рейтинг: 5.0000
много слаба слаба добра много добра страхотна

"Премахването на електромобилите няма да реши проблемите с паркирането в София. Само 13% от местата за паркиране в зоните са в употреба, останалите са заети от живущи, а електрическите автомобили заемат незначителна част от местата в зоните.


 В София има повече от 850 000 регистрирани автомобили към днешна дата, общият брой места за паркиране в рамките на Синя и Зелена зони е 33 555 бр. А стикерите за локално паркиране за живущи в рамките на Синя и Зелена зони са над 36 000 бр., служебните абонаменти са почти 2 000, а дипломатическите места за паркиране са над 800.


 Сметката и на вас не ви излиза, нали? Как е възможно да са издадени повече стикери за локално паркиране за живущи от общия брой паркоместа, но все още да очакваме, че има как да се подобри проблемът с паркирането в центъра на София с ценови реформи на почасовото заплащане?


 Без да се увеличат драстично местата за паркиране и да се изградят нови общински паркинги – нищо не може да се промени. Но трябва и да се регулира издаването на стикери за локално паркиране на принципа на детските градини – с точкова система или изчакване, заради ограничените места.


 Ако погледнем одитния доклад и отчетите на Центъра за градска мобилност за изминалата година, ще видим нещо много притеснително. Средният общ брой заплатени часове за престой в Синя и Зелена зони за всеки един момент в рамките на работното време на зоните показва, че общият брой места, които се ползват за почасово платено паркиране, е 4 477 бр. от общо 33 555 места. Това означава, че само 13% от местата за паркиране в зоните реално са в употреба – останалите 87% са перманентно заети от живущи, служебни абонаменти, дипломати и автомобили с право на свободно паркиране на общински и държавни администрации.


 Това означава, че каквито и решения и ограничения да въведе общината – червена зона, по-високи цени на час, други ограничения – докато не се регулира издаването на стикери за локално платено паркиране на живущи или не се увеличат драстично местата за паркиране – ефектът би бил единствено в рамките на останалите 13% от местата за паркиране, които се ползват в зоните. Тоест ефектът би бил абсолютно незначителен за решаването на същинския проблем с паркирането.


За обща сериозна изненада общинарите се огледаха в една малка група автомобили и нарочиха електрическите, които все още имат право да паркират в рамките на зоните безплатно. Това е единствения стимул за гражданите на София да закупуват по-екологични, незамърсяващи въздуха, много по-тихи, но и доста по-скъпи автомобили. В цяла България към 10 ноември 2025 г. са само 24 793 леки електрически автомобила, а в София са по-малко от 11 500 по данни на МВР.


 Според „Спаси София“ и Борис Бонев, които през 2021 г. съдиха София за мръсния въздух и твърдяха, че електрическите автомобили са част от решението в борбата за по-чист въздух, изведнъж решиха, че електромобилите вече не им харесват и борбата със замърсяването от изгорели газове от автомобилния транспорт не им е толкова важна, колкото когато печелиха симпатии преди изборите.


 В медиите се тиражират фалшиви данни, свързани с броя електромобили в София, и лични мнения на общински съветници, неподкрепени с никакви данни, че зоните се задръстват от електрически автомобили. В официална позиция от м. юни 2025 от АСЕБ поискахме от Общинския съвет и Общинската комисия по транспорт да направят официално измерване и да изнесат официални данни, свързани с техните твърдения, както и реално измерване на въздействието от предложените решения, които се обсъждат, но и до момента не е получена реакция.


 В позицията на Асоциацията на собствениците на електромобили в България входирахме искане за постепенно и предвидимо премахване на безплатното паркиране на електромобили при постигане на конкретен процент на електрически автомобили от общия брой автомобили в столицата, който да оказва въздействие върху общото замърсяване на въздуха от изгорели газове, така че да бъде постигнат реален ефект за гражданите на София.


 Държим решенията да се базират на реални данни и дългосрочна стратегия и анализ на въздействието на всяко решение, а не на лични мнения и лъжливи цифри, подхвърлени в медиите" пишат от Асоциацията на собствениците на електромобили в България.


Кирил Пламенов


 



Добави в:

Facebook facebook.com

19min.media си запазва правото да изтрива коментари, които не спазват добрия тон.

Толерира се използването на кирилица.

Няма коментари към тази новина !

RSS

Най-нови

реклама

към тв програма тв програма

бтв Синема 16 ноември 21:00ч.

Мьобиус 2013 г. ‧ Трилър/Драма ‧ 1 ч 43 мин

Режисьор: Ерик Рошан
В ролите: Жан Дюжарден Мойс Сесил дьо Франс Алис Тим Рот Иван Ростовски Емили Дьокен

виц на деня

По улицата върви блондинка. Едната и гърда изскочила от блузата. Всички ахкат и охкат, и само един полицай намира в себе си мъжество да й каже:

- Госпожо, защо сте в такъв вид на обществено място!?

Тя си поглежда гърдата и възкликва:

- Ужас! Забравила съм си детето в автобуса!

към хороскоп хороскоп

дева

Денят е спокоен и продуктивен

Денят е спокоен и продуктивен – ще намерите