Българин разби световния рекорд в...

Емил Кръстев постигна изключителен успех на престижния...

Целият US тим по фигурно пързаляне на...

Катастрофата на полет 5342 над летище „Роналд Рейгън“...

Отлично немско кино на феста Берлинале (СНИМКИ)

отпечатай новината

22.02.2024 15:12 | Видян 672 пъти

Отлично немско кино на феста Берлинале (СНИМКИ)

„Умиране“ на Матиас Гласнер и „От Хилде, с любов“ на Андреас Дрезен са двата немски филма, които защитиха авторитета на домакините на 74-то издание на фестивала на световното кино Берлинале, който върви в момента.  

Действието на първия филм се развива в днешни дни, а на втория - по време на нацисткото минало на Германия.

ВИЖ КАДРИ ОТ ФИЛМИТЕ ТУК

Дванадесет години след успеха на филма си „Милост“, в който една жена неволно блъска с кола младо момиче и се измъчва от възможността да не си признае греха, роденият през 1965 в Хамбург Гласнер предлага нов колективен портрет на семейство. Този път с тежко болни родители и трудно живеещи деца. Герд е засегнат от бързо развиваща се деменция, а съпругата му Лиси също е на прага на смъртта. Те са родителите на Том и Елен, той - не винаги доволен от себе си диригент на оркестър, а тя – артистична, но алкохолизирана жена, изкарваща прехраната си като дентален асистент. „Филмът е за живеенето по време на умиране“ – така Гласнер представи творбата си в Берлин. „Историята е вдъхновена от собствения ми живот и по-специално от този на моите родители, които преди да си отидат окончателно, умираха години наред. Опитвам се да си отговоря на въпроса, как и защо не бях в състояние да им помогна.“ Разделен на отделни „глави“, близо тричасовият филм безстрашно се хвърля в болезнени откровения, по време на които става ясно, че децата са били недолюбвани от родителите си, поради което интимните им светове са белязани от хаос. Все пак, най-голямото страдание остава за автора на музикалното произведение „Умиране“, който с упорство и често с комичен педантизъм, организира самоубийството си. Независимо от тежката си тема, филмът утвърждава смисъла да се живее.      

По-скромен като форма, но далеч не безинтересен в трактовката на миналото „С любов, твоя Хилде“ на Андреас Дрезен е посветен на осъдената на смърт през 1942 млада комунистка Хилде Копи. Не съвсем осъзнато, а най-вече заради любовта на живота си на име Ханс, тя застава на страната на младежката съпротива срещу нацизма. Последната обаче не стига по-далеч от тайното разпространяване на листовки и опити за радиовръзки с Москва. Далеч от пропагандни внушения за дейността на кратко просъществувалото младежкото звено „Червеният оркестър“, филмът показва прочувствени моменти от пребиваването на Копи в затвора, където тя ражда дете, но не успява да се спаси от гилотината. В крайна сметка, в съзнанието на зрителите остава спомена за едно непознато от днешна гледна точка някогашно младо поколение, пожертвало себе заради красив, но невъзможен идеализъм.  

Определено впечатляващи, екзотичните акценти тази година се концентрират в няколко любопитни заглавия като: „Черен чай“ на родения в Мавритания, но живеещ във Франция Абдерахман Сисако („Тимбукту“, 2014), „Нуждата на пътешественика“ на южнокорейския майстор Хон Сан-су и  „Шамбала“ на Мин Бахадюр Бхам, философ, антрополог и режисьор от Непал. Отказът на чернокожата Ая да се съгласи на брак с човек, когото не обича, да напусне родната си страна (Бряг на слоновата кост), а оттам и континента Африка и да заживее в Китай, дават повод на Абдерахман Сисако да обърне поглед не само към философията на чайните церемонии, но и към културните различия на две твърде различни раси. Ая се влюбва в женен китаец, който обаче освен жена има и деца. Деликатно споделеният финес в отношенията между двамата е гарниран с реакциите на околните, в които има и консерватизъм, и расизъм, и носталгия към дома. Все пак, доминиращата нотка на филма „Черен чай“ остава свързана с преклонението към достойната душа на африканската жена, успяваща да запази себе си в сложната плетеница от културни различия и чисто мъжките, пък били те и китайски, страхове.

От своя страна, великолепната Изабел Юпер отново е влязла в изтънчения свят на майстора Хон Сан-су, този път като чужденка, може би от Франция, а може би не. Благодарение на един детски касетофон тя успява да спечели малко пари по време на неясно кога започналото и още по-неясно, кога ще завърши нейно пребиваване в южнокорейски град. С две думи, тя дава уроци по френски език като в същото време, в компанията на млад китайски студент и млечно оризово вино се опитва да проумее съдържанието на разпилените по градските стени поетични строфи. „Нуждата на пътешественика“- красива поема за фланьорството без цвят и националност.

И най-сетне – предългият „Шамбала“ не оставя спомен за много кино, но пък изсипва тонове етнография. Подозираната в изневяра бременна Пема се опитва до докаже на мъжа си своята невинност, изминавайки километри из заснежените хималайски планини. Пунктуално ритуален, и този филм издига женската мъдрост над мъжката подозрителност. В този смисъл и тазгодишното „Берлинале“ продължава да напомня, че днешното кино продължава да се занимава с най-вече с реабилитацията на социалния и човешки статус на жената.           
       
Край.

Павлина Желева

автор: СЛАВА

Етикети: , , , ,
Добави в: Svejo.net svejo.net Facebook facebook.com

Няма коментари към тази новина !