Някои въпроси и внушения по темата за новия предмет "Добродетели и религии”, на които се чувствам длъжен да отговоря отново:
1."Религия ще се учи задължително”. Не, няма. В системата на образованието открай време съществува един термин - “задължителноизбираем час”. Звучащ еклектично, това означава, че часът е част от задължителния учебен план, но в рамките на него има избор. Ние предлагаме задължителен час по възпитание в добро и формиране на ценности. Защото вярваме, че едно от най-важните неща, които трябва да направим като образователна система и държава, е да усилим възпитателната функция на българското училище. Религия в конфесионалния ѝ вид няма да се учи задължително. Тя ще бъде възможност, както досега.
С тази разлика обаче, че този избор ще се даде на всяко дете, защото досега религия се изучава като избираем предмет само в отделни училища, а мнозинството ученици нямат достъп до тази възможност. Програмата по религия ще бъде един от двата алтернативни пътя за формиране на добродетели и нравствена култура. Другият ще е програма с фокус върху етичните и гражданските компетентности, без конфесионална религия. МОН вече публикува визията си за такава програма и всеки може да се запознае с нея. Публикуваният текст е само основа за обсъждане и тепърва ще се доработва, променя, надгражда. Самата програма ще се изготвя идните месеци.
2. “Църквата влиза в училището”. Това също не е вярно. Часовете по “Добродетели и религии” ще се водят единствено от учители с университетска квалификация, а не от свещенослужители или представители на религиозни институции. Дори в програмите, които съдържат елементи на религиозно образование, преподаването ще остане в ръцете на педагози.
3. “Новият предмет ще доведе до допълнителна натовареност”. Не, няма. Ще бъде в рамките на общия брой задължителни и избираеми часове (раздел А и раздел Б на учебния план).
4. “Децата ще се разделят”. Да, в образованието децата се разделят, но само според интересите, способностите и постигнатите резултатите. За да може да се подкрепи персонализираното развитие на всяко дете. В случая, за да се осигури избор. Религията в училище няма да възпитава култура на разделение. Напротив, ще прави децата по-добри и по-толерантни. Алтернативните програми ще бъдат подчинени на една цел - личностното и ценностното формиране. В учебните програми ще бъдат включени само универсалните човешки ценности и добродетели - тези, които ни обединяват.
5. “Няма нито едно научно доказателство, че религията прави децата по-добри”. Има, десетки. Може да се направи преглед в научните бази данни. В първите три коментара може да се види списък с част от публикациите по темата. Още по-лесно е да попитаме изкуствения интелект или да направим задълбочен преглед в интернет. Изводите са, че включването на децата в програми, които съдържат елементи на религиозно образование, допринася за подобряване на психичното здраве и образователните резултати, подпомага справянето със стреса, понижава риска от вредни поведения, намалява случаите на употребата на наркотици и като цяло повишава благополучието на децата. Впрочем всичко това може да се види и при учениците, които в момента са включени във ФУЧ “Религия”.
6. “Това ли е най-важната реформа в образованието?”. Не, важни са и реформите в учебните програми, учебните планове, оценяването на учениците, образователната структура, подготовката на учителите. Всичко е важно. Благополучието на едно дете зависи едновременно от интелектуалното, социалното, духовно-нравственото, физическото и емоционалното му развитие. Зависи както от обучителната, така и от възпитателната функция на образованието.
Първият документ, който публикувах на третата седмица от встъпването ми в длъжност, беше "Концепция за промяна в учебните програми". Скоро ще публикуваме за обсъждане и предложения за промени в рамковите учебни планове, стартираме дискусии по адекватността на образователната структура, отворили сме за реформа и оценяването на учениците. Готвим промени в Закона за предучилищното и училищното образование, където темата “Добродетели и религии” е само една от 20-те. Но тя просто е най-коментираната.
Красимир Вълчев
19min.media си запазва правото да изтрива коментари, които не спазват добрия тон.
Толерира се използването на кирилица.
Ще се възползват ,тези деца,които имат природно интелегентни РОДИТЕЛИ.
защо ли не му вярвам на този министър и тези глупости,с които се опитва да заблуди хората! И досега, който иска можеше да си учи религия, свободно избираемо. А сега свободно ЗАДЪЛЖИТЕЛНО! Кой ли ще се облагодетелства от тези ЗАДЪЛЖИТЕЛНИ часове?
България е с най-нисък държавен дълг в ...
бТВ Синема 27 юли 21:00ч.
Режисьор: Луи Льотерие
В ролите: Джет Ли Дани Морган Фрийман Сам Боб Хоскинс Барт