Операторът столичното летище СОФ Кънект ще започне за плаща концесионната такса на държавата от 2026 г. Това средносрочната бюджетна прогноза за периода 2026-2028 г. Причината е огромният бюджетен дефицит, който се задава през следващите години.
Концесионерът получи 10-годишна отсрочка за плащане на концесионната такса заради пандемията от коронавирус, която обаче приключи още преди две години - става въпрос за вече изгубени от данъкоплатците стотици милиони евро. Припомняме, че без друго ангажимента за такси на спечелилия кандидат далеч не беше висок, понеже той обещаваше колосални инвестиции, които обаче не прави. Анексът беше подписан в последните дни на третото правителство на Бойко Борисов в началото на 2021 г. от тогавашния транспортен министър Росен Желязков, който днес е премиер. Тогава той съобщи, че има прогнози, според които е възможно плащането на таксите да започне на петата или шестата година от концесията при условие, че се възстановят полетите. Те са много над нивото от онова време.
В средносрочната бюджетна прогноза за периода 2025-2027 г. също беше заложено концесионерът да започне да плаща таксата още през тази година, но по-късно текстът отпадна без да стане ясна причината.
През тази година вицепремиерът и транспортен министър Гроздан Караджов съобщи, че води преговори със СОФ Кънект за възстановяване на плащанията по концесионния договор от началото на 2026 г. Аргументът му за това беше значително по-добрите показатели, които отчете летище "Васил Левски" от предковидната 2019 г. - повече обслужени пътници и самолети. Нещо повече изминалата 2024 г. беше рекордна за столичното летище.
През август изпълнителният директор на СОФ Кънект Хесус Кабайеро даде да се разбере, че на този етап концесионерът не е склонен да бъде преразгледан концесионния договор и да започне да плаща концесионната такса от 1 януари 2026 г., напомня mediapool. Аргументът му беше, че въпреки увеличението на пътниците, все още летището не е успяло да компенсира загубите си от първите години на концесията. Което не отговаря на истината - то само печели. Инвестициите, доколкото ги има в съвсем скромен вид се изразяват в една ремонтирана тоалетна, другото е по различни европейски и национални програми, предимно грантове - сиреч - подарени пари.
СОФ Кънект твърди, че инвестира значителни средства - около 500 млн. лв., в изграждането на новия, трети, терминал на летището, който трябва да е готов през 2031 г., отбеляза Хесус Кабайеро тогава. Такива работи се говорят вече 5 години, но няма видими резултати, само пожелания, както всеки може да се убеди с очите си.
Преди дни той се похвали, че столичното летище отчита троен ръст спрямо средното за Европа и има план за капацитет от 20 милиона пътници до 2031 г. Пътническият трафик на летище София е удвоен след пандемията, като ръстът спрямо 2019 г. ще достигне почти 18%, докато средното ниво за Европа е между 5 и 6%, каза Кабайеро по време на националната дискусия "Туризъм и въздушната свързаност. Традиционни дестинации и нови пазари. Ключът за устойчив растеж", организирана от Националния борд по туризъм и Българската стопанска камара с подкрепата на Министерството на туризма.
За периода от 2022 г. досега концесионерът "СОФ Кънект" е инвестирал около 60 милиона лева в привличане на нови авиолинии и насърчаване на въздушната свързаност на България, каза Хесус Кабайеро. Тази информация е стъкмистика и няма как да се провери, освен че е малко вероятно да е истина, както показва разследване на 19 минути сред авиокомпаниите и туроператорите.
Кабайеро съобщи още, че се водят преговори с американски авиокомпании за откриване на директна линия София - Ню Йорк. И тези сладки приказки ги слушаме повече от четвърт век, откакто такава линия вече няма от всички ръководства на аерогарата. И също не отговарят на истината.
Преговорите между държавата и концесионера за възстановяване на плащанията трябва да приключат до края на тази година.
С голяма доза вероятност може да се предположи, че концесионерът няма да се съгласи да се възстанови плащането на концесионната такса. А ще нанася нови стотици милиони щети на данъкоплатците.
В актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за периода 2026-2028 г. е посочено "възобновяване, считано от 2026 г., на плащането на концесионно възнаграждение по Концесионния договор за възлагане на строителство на обект „Гражданско летище за обществено ползване София“ - публична държавна собственост, във връзка с по-бързото възстановяване на предепидемичните нива на показателите за преминали пътници през летището и на общите приходи на концесионера „СОФ Кънект“ - след извършен анализ и оценка на показателите от министъра на транспорта и съобщенията, на основание чл. 3 от Допълнителното споразумение към Концесионния договор, сключено на 9 април 2021 г." (стр.52 - бел. ред.)
Вицепремиерът Караджов заяви, че от началото на 2026 г. "СОФ Кънект" трябва да започне да плаща концесионанта си такса. Съгласно подписания концесионен договор тя е 32% от общите приходи за съответната стойност или малко над 24.5 млн. евро в зависимост от това, която от двете стойности е по-висока.
"СОФ Кънект" има 35-годишен договор за концесия на летище "София". Концесионерът изплати авансово 660 млн. лв. такса през април 2021 г. Заради кризата, предизвикана от коронавируса, СОФ Кънект получи отсрочка за плащането на около 250 млн. евро - концесионната такса за първите 10 години. Тази сума ще трябва да се плати през последните 10 години от договора, т.е. изплащането да започне през 2046 г.
Миналата година стана ясно, че за първите три години от концесията СОФ Кънект дължи над 79 млн. евро на държавата, които ще бъдат платени на две равни вноски в периода 2046 - 2048 г.
Екип на 19 минути
19min.media си запазва правото да изтрива коментари, които не спазват добрия тон.
Толерира се използването на кирилица.
Няма коментари към тази новина !
Ново изследване поставя учените пред ...
бтв Синема 09 ноември 21:00ч.
Режисьор: Габриеле Мучино
В ролите: Джерард Бътлър Джордж Джесика Бийл Стейси
Днес е важно да намерите тишина и време за себе си.