Добре е известно, че японските автомобилни производители дълго време са били предпазливи по отношение на електрическите превозни средства. Toyota е най-гласовита по този въпрос, като председателят Акио Тойода твърди, че електромобилите никога няма да надхвърлят 30% пазарен дял. Вместо това компаниите от Страната на изгряващото слънце виждат биогоривата като потенциален спасител на двигателя с вътрешно горене. Дори двигатели с водородно изгаряне може да играят роля в декарбонизацията.
Mazda, макар и по-малка компания, споделя подобна философия. Тя не е готова да се откаже от двигателите с вътрешно горене, вярвайки, че те все още могат да бъдат значително по-чисти. Vision X-Coupe, представен на Japan Mobility Show, привлече вниманието с елегантния си дизайн и роторен двигател, но имаше и нещо повече.
Шоу-автомобилът беше проектиран да побере т.нар. „Mobile Carbon Capture“ система на Mazda – устройство, което всмуква обратно до 20% от изгорелите газове. Макар да звучи като отчаян опит за спасяване на двигателя с вътрешно горене, компанията твърди, че това е реална концепция.

„Въпреки че остават предизвикателства, вече сме разработили технология на ниво демонстрационен тест. Сега преминаваме към пълномащабна проверка за практическо внедряване. Експериментално потвърдихме, че CO₂ може да се отделя от изгорелите газове чрез CO₂ адсорбенти. Ще започнем демонстрационни тестове на тази технология за улавяне на CO₂ в последния кръг на тазгодишната Super Taikyu Series“, каза Казуо Ичикава, специалист в отдел „Изследвания на екологични технологии от следващо поколение“ на Mazda.
Ичикава признава, че „все още има въпроси за решаване“, но целта е ясна: устройството за улавяне на въглерод да бъде внедрено в серийните коли. Засмуканите газове се изсушават, а въглеродът се свързва с кристален цеолитен субстрат. Съхраняваният CO₂ в малък резервоар може да се използва като суровина, например за производство на рециклирани пластмаси.
Роторният двигател, за който споменахме, не работи с бензин, а с растително биогориво от Nannochloropsis – вид микроводорасли с висока ефективност на производство на липиди, даващи масло с характеристики подобни на дизела. По време на растежа си водораслите абсорбират CO₂ чрез фотосинтеза.
Mazda вярва, че производството на това микроводораслово гориво на „относително ниска цена“ може да намали емисиите на CO₂ с до 90% в сравнение с изкопаемите горива. Комбинирано със системата за улавяне на 20% от собствените емисии на колата, главният технически директор Рюичи Умешита казва, че автомобил като Vision X-Coupe би могъл да постигне нетов въглеродно отрицателен резултат от около 10%.
Теоретично, Mazda твърди: „колкото повече карате, толкова по-малко CO₂ отделяте“. Но увеличаването на производството на биогориво остава голямо предизвикателство. В момента са нужни около две седмици, за да се преработи малко над литър гориво от 1 000-литров резервоар за култура. Идеално би било масовото производство на биогориво да направи въглеродно отрицателния сценарий реалност.
Засмуканият CO₂ дори може да се използва за отглеждане на повече микроводорасли, което означава, че колата би помагала за почистване на въздуха, докато се движи. Mazda е сериозна за осъществяването на тази визия, но бъдещето зависи силно от увеличаването на производството на биогориво до жизнеспособни нива. Необходима е и инфраструктура за събиране и правилно използване или рециклиране на уловения CO₂.
Въпреки това, трябва да оценим готовността на Mazda да мисли извън стандартните рамки. Времето ще покаже дали този подход ще доведе до задънена улица. Дори и да се окаже така, двигателят с вътрешно горене не изчезва: новият Skyactiv-Z идва.
Кирил Пламенов
19min.media си запазва правото да изтрива коментари, които не спазват добрия тон.
Толерира се използването на кирилица.
Няма коментари към тази новина !
Индийското правителство разширява ...
бтв Синема 09 ноември 21:00ч.
Режисьор: Габриеле Мучино
В ролите: Джерард Бътлър Джордж Джесика Бийл Стейси
Блондинка опитва да постъпи на работа в полицията.
Възрастният шеф в полицията я поглежда и пита:
- Ще ви задам няколко въпроса. Колко е две по две?
- Ъъъъ, четири.
- Добре. Корен квадратен от 100?
- Ами, десет!
- Отлично. Кой е убил Ботев?
Блондинката замълчава.
- Не знам, - накрая казала тя.
- Добре, помислете и елате утре
Блондинката се обажда на приятелка. Тя я пита:
- Взеха ли те на работа?
- Не само, че ме взеха, но вече ми поръчаха и разследване на убийство!