Не бих се изненадал, ако сте прочели първите подробности за електрическото Ferrari с недоумение. „Elettrica“ е замислена в епоха, когато луксозните автомобилни производители вярваха, че ще има голямо търсене на премиум електромобили. Но това търсене така и не се материализира.
Ferrari е наясно с това – компанията намали целта си за 2030 г. от 40% електрически автомобили на наполовина. Живеем и във време на широко разпространена съпротива от страна на автомобилните ентусиасти срещу EV моделите. И все пак, доколко е релевантно едно електрическо Ferrari, което повечето хора така или иначе не могат да си позволят?
Бих казал – изключително релевантно. Ferrari е един от малкото производители, които са лидери в областта на динамиката на управлението, а това, което прави марката, задава темпото за целия свят на спортните автомобили. Така че, когато Ferrari представя новите технологии в първия си електромобил, заслужава си да обърнете внимание и да бъдете отворени към идеята.
Накратко, новостите включват:
800-волтова електрическа архитектура с батерия от 122 кВтч;
електромотор за всяко колело;
48-волтова активна окачваща система;
независимо завиване на задните колела.
Компанията описва колата като „първото Ferrari с актуатори, предлагащи контрол върху вертикалните, надлъжните и напречните сили при всички динамични условия, което позволява на Ferrari Elettrica да доставя типичното за марката вълнение от шофирането“.
Това не е просто маркетинг. Още с модела F430 през 2004 г. Ferrari възприе нов подход към динамиката – комбинирайки сложен хардуер и софтуер. Основата беше електронният диференциал с ограничено приплъзване, който работеше заедно със системите за контрол на сцеплението и стабилността, за да оптимизира сцеплението на задния мост.
През следващите 20 години Ferrari добави още електронни системи – електрическо сервоуправление, адаптивни амортисьори, завиване на задните колела, задвижване на всички колела (в някои модели) и все по-сложни системи за управление на задвижването. Всички те работят в синхрон, за да определят поведението на автомобила на пътя.
Резултатът обикновено е впечатляващ – помага на начинаещия водач да овладее огромната мощност, а на професионалиста – да стане още по-бърз.
Независимото завиване на задните колела и активното окачване не са уникални за Elettrica – и Purosangue, и F80 ги имат. Разпределението на въртящия момент чрез електромотори също не е новост – F80 и 849 Testarossa (и предшественикът ѝ SF90) имат двойни предни електромотори.
Но комбинацията от изключително бързо и мощно задвижване на четирите колела, активно окачване и независимо управление на задните колела поставя Elettrica в авангарда. Разбира се, всичко зависи от това как ще бъде използван този хардуер и софтуер – но с оглед на опита на Ferrari, можем с увереност да очакваме впечатляващи резултати.
Ferrari експериментира и с нещо наистина интересно – използва акселерометър, за да усили автентичния звук на електромотора, и предлага на водача пет предварително зададени криви на мощност и въртящ момент, които нарастват по интензитет при всяко „повишаване на предавката“ с лопатките зад волана.
С прости думи, Ferrari използва пълния потенциал на електрификацията и се опитва да направи нещо, което обикновено е неемоционално, отново вълнуващо за ентусиастите. Да, Ferrari прави електрически автомобил, защото е длъжна – но и защото наистина се старае.
И макар да изглежда, че суперавтомобилите нямат нищо общо с обикновените коли, можете да сте сигурни, че всеки автомобилен инженер ще следи внимателно какво прави Ferrari с този модел.
Пътят, по който тръгна Ferrari с F430, днес следват много други производители. Общата тенденция в динамиката на автомобилите е използването на все по-сложни системи за определяне на поведението при шофиране. Ferrari е едновременно пионер и еталон в това отношение.
Освен това въпросите, на които Ferrari се опитва да отговори, са същите, които предстои да реши всеки производител на спортни автомобили.
Да, преходът към електромобили върви по-бавно, отколкото индустрията очакваше, но няма съмнение, че електрическите коли ще останат ключова част от автомобилния свят. А всеки, който произвежда спортни автомобили, ще трябва да предложи и електрически версии. Lamborghini отлага своя модел, но когато го направи, със сигурност ще има влияние от Elettrica.
Източник: Chris Perkins , motor1.com
19min.media си запазва правото да изтрива коментари, които не спазват добрия тон.
Толерира се използването на кирилица.
Няма коментари към тази новина !
бТВ Синема 18 октомври 21:00ч.
Режисьор: Дейвид Реймънд
В ролите: Хенри Кавил Уолтър Маршъл Бен Кингсли Cooper Александра Дадарио Рейчъл Стенли Тучи